Superfood – z czym to się je?

dnia

Ostatnio dość często słyszy się o wyjątkowej żywności, a mianowicie o tak zwanych Superfood. Co to właściwie jest? Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? Zapraszam na kolejną porcję informacji oczami dietetyka.

Zacznijmy od podstaw.

Na samym początku postanowiłam poszukać i zdefiniować, co to takiego to superfood. Okazuje się, że tak naprawdę nie ma jednolitej definicji. Sam termin jest dość stary, wprowadzony już w 1998 roku przez Aarona Mossa w czasopiśmie „Nature Nutrition”. Szybko został przyjęty przez specjalistów od marketingu i tym sposobem zakotwiczył się na dobre, szczególnie wśród dietetyków i specjalistów od zdrowego żywienia, a tym bardziej wśród handlowców z eko żywnością.

Obecnie super żywność definiowana jest jako żywność nieprzetworzona, pochodzenia naturalnego, o wysokim współczynniku gęstości odżywczej do energetycznej. Tego rodzaju produkty bogate są w ważne dla zdrowia i życia składniki odżywcze, czyli białka, zdrowe tłuszcze, węglowodany złożone, błonnik pokarmowy, witaminy, makro i mikroelementy, enzymy, antyoksydanty, fitozwiązki, bioaktywne peptydy i wiele innych aktywnych związków. Przypisuje się im korzystny wpływ na zdrowie i jego poprawę, prewencję miażdżycy, nadciśnienia, cukrzycy, otyłości, chorób serca i wielu innych chorób cywilizacyjnych. Niektórzy nawet uważają, że mają działanie antynowotworowe. Może to być po części prawda. Z raka nas nie wyleczą, ale dzięki nim zmniejszymy stres oksydacyjny. Superfood są korzystne dla zdrowia i zachowania dobrego samopoczucia.

Przykłady super pożywienia.

A oto kilka przykładowych superfood, które możesz znaleźć na polskim rynku, nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością:

  • banany
  • jagody (borówki, czarne jagody, jagody acai, jagody goji)
  • porzeczki (czarne czerwone, białe)
  • żurawina
  • maliny
  • truskawki
  • jabłka
  • śliwki
  • kiwi
  • granat
  • aronia
  • rokitnik
  • smoczy owoc, czyli pitaja
  • czarny bez
  • owoc noni
  • zielone warzywa (brokuł, kapusta, endywia, jarmuż, natka pietruszki, szpinak, kalarepa, brukselka, szparagi)
  • rośliny cebulowe (cebula, czosnek, szczypiorek, por)
  • bataty
  • ziemniaki
  • rzodkiewka
  • kalafior
  • seler
  • buraki
  • pomidory
  • dynia
  • kiełki
  • awokado
  • oliwki
  • przegrzebki
  • rośliny strączkowe (fasola czarna, fasolka szparagowa, soja, groch, groszek zielony, bób, soczewica)
  • ryby, szczególnie tłuste (łosoś, sardynki, makrela, tuńczyk, pstrąg, rekin, miecznik, okoń, dorsz)
  • ostrygi
  • jaja
  • dziczyzna
  • orzechy (włoskie, macadama) i ziarna (słonecznika, dyni)
  • nasiona chia
  • siemię lniane
  • mak
  • żeń-szeń
  • cykoria
  • ashwagandha, czyli indyjski żeń-szeń
  • spirulina
  • chlorella
  • nasiona konopii
  • aloes
  • baobab
  • guarana
  • zielony jęczmień
  • kakao
  • rukiew wodna
  • głóg
  • pokrzywa
  • olej kokosowy
  • olej lniany
  • olej rzepakowy
  • miód i produkty pszczele (pyłek kwiatowy, propolis, pierzga)
  • przetwory mleczne (jogurt naturalny, kefir, maślanka, kwaśne mleko)
  • kiszonki (kiszona kapusta, kiszone ogórki, woda spod kapusty, czy ogórków, kiszone warzywa)
  • kasze (jaglana, gryczana, amarantus, komosa ryżowa)
  • ryż brązowy
  • ziarna (owies, żyto)
  • otręby
  • teff
  • herbaty (zielona, czerwona, czarna, ziołowe)
  • i wiele wiele innych, a lista cały czas się powiększa.

Jedzmy super żywność!

Czy w takim razie Superfood można jeść bez ograniczeń, zupełnie nie przejmować się kalorycznością? Odpowiedź brzmi oczywiście, że nie. Każde pożywienie zawiera kilokalorie i choćby było ono wypełnione bardzo duża ilością uzdrawiających lub korzystnie wpływających na zdrowie składników odżywczych to i tak jego nadmiar nie będzie dla nas dobry! Pamiętajmy o tym. Nic spożywane w nadmiarze nie działa na nas korzystnie. Jedząc przez kilka tygodni lub miesięcy te same produkty, lub ten sam produkt bardzo zubożamy swoją dietę. Podjadając między posiłkami jagody, miód, czy jedząc łyżkami olej kokosowy, na pewno nie schudniemy. Nie mówiąc już oczywiście o niekorzystnie zmienionym profilu lipidowym oraz pogorszeniu wyników morfologii krwi.

Co zatem zrobić z super pożywieniem? Możemy tego rodzaju produkty dodawać do swojej diety, do śniadania, obiadu, podwieczorku, kolacji itd. Niech dzięki nim urozmaici się nasze codzienne menu. Oczywiście przy okazji zjemy produkty dobroczynnie na nas wpływające. Dzięki temu na pewno spadnie nam ryzyko rozwoju wielu chorób, które coraz częściej pojawiają się w naszym rozwijającym się, pędzącym, technologicznym świecie.

Daj znać, co o tym myślisz!