Psychodietetyka,  Relaks,  Terapia ducha,  Zdrowie psychiczne

Po co nam osiągnięcie wewnętrznego spokoju?

Spokój serca, spokój ducha. Każdy z nas marzy o osiągnięciu spokoju. Ale, żeby czuć się dobrze w swojej skórze, być szczęśliwym, pełnym miłości i nadziei oraz chętnie realizować wytyczone sobie cele, należy w pierwszej kolejności osiągnąć wewnętrzny spokój, harmonię i równowagę. Inaczej nie będziemy mogli cieszyć się w pełni życiem.

Jak odczuwamy wewnętrzny spokój?

Spokój wewnętrzny może być w różny sposób odczuwany, w zależności od danej osoby. Zazwyczaj postrzegamy go jako harmonię z samym sobą. Czujemy się dobrze, albo powiedziałabym nawet, że bardzo dobrze w swoim ciele. Niczego nam nie brakuje. Z życia czerpiemy wszystko to, co najlepsze. Żyjemy pełnią życia.

Nie jesteśmy zazdrośni o innych, o ich sukcesy w życiu prywatnym i zawodowym. Nie cieszymy się z cudzych porażek. Nie odczuwamy wewnętrznej pustki i wyczerpania zaraz po przebudzeniu. Jesteśmy przyjaźnie nastawieni do innych ludzi. Nie wyżywamy się na otoczeniu za swój wygląd i życie, w którym tkwimy, bo brakuje nam odwagi do zmiany.

Chętnie wstajemy rano, pełni życia i energii. Każdego dnia dążymy do spełnienia swoich marzeń, samorealizacji. Gdy patrzymy w lustro, widzimy osobę szczęśliwą, spełnioną, ale jednocześnie ciekawą, co przyniesie przyszłość. Nie wyrzekamy się siebie dla innych.

Wewnętrzny spokój to nie stan, w którym nie odczuwamy żadnych emocji. Wręcz przeciwnie! Czujemy pasje, miłość, radość. Jesteśmy świadomi siebie, swoich możliwości, emocji, ograniczeń. Świetnie odczuwamy swoje ciało. Dokładnie możemy rozpoznać różne stany emocjonalne i je nazwać. Wiemy dokładnie, kiedy jesteśmy spragnieni fizycznie, a kiedy psychicznie.

Jak osiągnąć spokój duszy i ciała?

  1. Zrezygnuj z toksycznych relacji. Odrzuć osoby, które nic Ci nie dają. Od których nie otrzymałeś jak dotąd żadnego wsparcia, pomocy, a wręcz przeciwnie – żerują na Tobie, są energetycznymi wampirami. Skończ z tymi znajomościami. Nie ważne, czy jest to kolega z pracy, czy też członek Twojej rodziny. Tego rodzaju relacje wypalają Cię, zaburzają Twoją harmonię, umniejszają Ci i wypalają. Kontynuując tego rodzaju znajomości, wyczerpujesz swoją życiodajną energię, zamiast dążyć do swojego szczęścia.
  2. Nie zachowuj się jak ofiara. Nie musisz czuć się źle w otoczeniu, które sobie stworzyłeś. Wykreuj nowe. Ciesz się życiem, baw się, eksperymentuj. Pamiętaj, że wszystko możesz osiągnąć, tylko nie bój się spalić kilku mostów. Jeżeli Cię to uszczęśliwi, to zmień pracę, przeprowadź się, wprowadź w swoim życiu zdrowe nawyki żywieniowe, zacznij trenować karate, jeździć na rowerze. Poczuj pasję!
  3. Zastanów się nad swoim życiowym celem. Spisz na kartce cel, który chcesz osiągnąć. Rozpisz go na mniejsze cele, które łatwiej będzie Ci zrealizować. Wyznacz sobie datę zakończenia konkretnych zadań. Pamiętaj, aby Twoje cele były ambitne, wyłącznie Twoje, dawały Ci radość, a jednocześnie były możliwe do osiągnięcia. Jestem pewna, że to zdeterminuje Cię do działania!
  4. Uspokój swoje ciało. Usiądź wygodnie lub się połóż. Zamknij oczy i wsłuchaj się w swój oddech. Skup się na powolnym wdechu i długim wydechu.
  5. Relaksuj się. Spisz na kartce swoje metody wyciszenia, relaksacji, osiągnięcia szczęścia wewnętrznego i praktykuj jedną metodę każdego dnia. Mogą to być bardzo różne sposoby, np: ciepła aromatyczna kąpiel, odprężający masaż czekoladowy, joga, bieganie, czytanie ulubionej książki, czy spotkanie w gronie ulubionych osób. Ile ludzi, tyle możliwości, czyli bez liku!
  6. Bądź kreatywny! Stwórz coś własnymi rękami. Kup farby, kredki, materiały do zdobienia, tkaniny, kolorowy papier, serwetki, sztuczne kwiaty, piórka itd. Co tylko chcesz i wyczaruj coś wyjątkowego. A może masz ochotę poszerzyć swoje umiejętności i nauczyć się czegoś nowego? Rób to, co sprawia Ci radość i nie patrz, co mówią inni, ale jednocześnie nie krzywdź swoim postępowaniem najbliższych.
  7. Zrób trochę miejsca w swojej przestrzeni. Porządkując swoje życie, nie zapomnij o uprzątnięciu przestrzeni, w której żyjesz i funkcjonujesz. Wyrzuć niepotrzebne rzeczy, odśwież garderobę, zrób sobie nową fryzurę, przemebluj mieszkanie. To sprawi, że zobaczysz świat z innej perspektywy. Na pewno lepszej!
  8. Zaakceptuj siebie takim, jakim jesteś. Nie marnuj energii na wspomnienia, na rozpamiętywanie tego, co było lub mogło być. Oswój się z rzeczywistością lub ją zmień na lepszą dla Ciebie.
  9. Dawaj, nie tylko bierz. Poświęć trochę czasu na dawanie siebie. Możesz pomagać rodzinie, sąsiadom, swoim pacjentom lub zapisać się do jakiejś organizacji, pomagającej innym ludziom lub zwierzętom. Nie oczekuj niczego w zamian.

Zapraszam również na mojego facebooka: Dorota Wąsik – Arkadia Zdrowia, gdzie od lutego 2020 roku raz w tygodniu, w każdy poniedziałek udzielam wskazówek, jak osiągnąć wewnętrzny spokój i szczęście, jak żyć prosto.

Daj znać, co o tym myślisz!