Płodność

Zaburzenia płodności to obecnie jeden z najczęstszych i zarazem najpoważniejszych chorób w XXI wieku. Jak się szacuje, dotyczy ok 15 % par w wieku reprodukcyjnym. Niepłodność lub bezpłodność może dotyczyć pierwiastka żeńskiego, męskiego lub obojga. Nie jest niczym dziwnym, choć stało się tematem tabu. Wiele par nie chce się z tym problemem obnosić, ani też dzielić informacją z bliskimi, którzy niejednokrotnie, mogliby pomóc w trudnej sytuacji – choćby wesprzeć psychicznie.

Okazuje się, że na naszą płodność wpływa wiele czynników: środowisko, genetyka, wiek, współistniejące choroby, stres, przyjmowane leki, aktywność fizyczna i oczywiście dieta. Właściwe, zdrowe odżywianie może zwiększyć prawdopodobieństwo zajścia w ciążę, unormować profil glukozowy i lipidowy, zmniejszyć nadmierną masę ciała albo zwiększyć masę w przypadku niedowagi, co w korzystny sposób wpłynie na zagnieżdżenie zarodka i rozwój płodu w przyszłości.

Tak samo zdrowe, jak i niewłaściwe odżywianie wywołuje różnorodne zmiany w ciele. Od zwiększenia ilości tłuszczu w naszym ciele, pogorszenia profilu lipidowego, wywołania zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych, po wywołanie stresu oksydacyjnego i procesu nowotworzenia. Trzeba uważać, co się je oraz w jakich ilościach. W swojej codziennej diecie nie zapominać o świeżych warzywach, owocach, błonniku pokarmowym, odpowiedniej proporcji białka zwierzęcego do roślinnego, zdrowych tłuszczach i aktywności fizycznej. Równie ważny jest wypoczynek i spokojny sen. Jest to czas na regenerację całego organizmu.

Poniżej przedstawiam szereg artykułów, które mam nadzieję, że pomogą Ci odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób zwiększyć swoją płodność i przygotować się do ciąży i macierzyństwa. Trzymam za Ciebie i Twojego partnera kciuki.