Naturalne sposoby zapobiegania przeziębieniu, część 1.

Okres jesienno-zimowy to czas, w którym większość z nas odczuwa pogorszenie nastroju. Na dworze robi się coraz zimniej, z drzew zaczynają opadać liście, a nam chce się coraz mniej. Znacznie rzadziej wychodzimy na spacery, nasza aktywność fizyczna spada, a my wolimy ogrzewać się w domowym zaciszu. Częściej również dopadają nas pogorszenia nastroju, bóle gardła, katar, czy też zmiany grypopodobne. Można jednak wzmocnić swój układ odpornościowy, aby uniknąć tych nieprzyjemnych dolegliwości. W dalszej części artykułu dowiesz się, co powinno się włączyć w codzienną dietę przeciwko przeziębieniu.

Kurkuma znana jest od tysiącleci i powszechnie była i nadal jest wykorzystywana, jako przyprawa oraz środek leczniczy. Najpowszechniej stosowana raczej w medycynie Dalekiego Wschodu. W Indiach do tej pory jest bardzo ceniona, ze względu na swoje właściwości organoleptyczne. Pozyskuje się ją z korzenia, który swoim wyglądem może nieco przypominać korzeń imbiru. Ma kolor żółty i lekko gorzki, choć bardzo intensywny smak. Jest idealną przyprawą do potraw wzdymających i wysokobiałkowych, gdyż poprawia trawienie i zapobiega tworzeniu się gazów. Jej drogocenne właściwości kojące odczuwalne są również w przypadku chorób układu oddechowego, astmie i kaszlu. Można za jej pomocą łagodzić ból gardła poprzez sporządzenie ciepłych płukanek. W bólach stawów i zwyrodnieniach stawów działa kojąco, łagodząc odczucia dyskomfortu.

W przypadku chorób autoimmunologicznych oraz zapalnych kurkuma sprawdza się rewelacyjnie, łagodząc stany autoagresji ze strony naszego układu odpornościowego. Jej wyjątkowe działanie związane jest z regulacją syntezy enzymów biorących udział w reakcji prozapalnej. Niedawne badania naukowe dowiodły również jej unikalnego działania antynowotworego, antyutleniającego i przeciwbakteryjnego. Bardzo dobrze sprawdza się w łagodzeniu i przeciwdziałaniu niektórych infekcji bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Po zachorowaniu łagodzi objawy choroby i skraca czas hospitalizacji.

Na układ pokarmowy kurkuma działa rewelacyjnie, oczyszczając nerki i wspomagając odtruwające działanie wątroby, obniża poziom ,,złego” cholesterolu we krwi, zmniejsza zawartość glukozy. Zwiększa także wydzielanie żółci z pęcherzyka żółciowego, co jednocześnie umożliwia emulgację tłuszczy i przyspiesza ich trawienie.

Jednak najbardziej zaskakującą i wyjątkową właściwością związków zawartych w korzeniu kurkumy jest pozytywny wpływ na układ nerwowy. Okazuje się, że kurkuma stymuluje układ odpornościowy nie tylko do walki z chorobami zapalnymi, ale również do degeneracji niektórych białek, których złogi niszczą komórki nerwowe i utrudniają przewodzenie impulsów nerwowych. Choć są to stosunkowo nowe badania, bo z 2014 roku, to wydaje się, że ta wyjątkowa przyprawa może stymulować namnażanie się i regenerację neuronów w mózgu. Tym samym spożywanie kurkumy może poprawić naszą pamięć, zapamiętywanie, uczenie się, a nawet może przeciwdziałać rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych, takich jak występująca coraz częściej choroba Alzheimera.

Kolejną przyprawą o szczególnych właściwościach jest cynamon. Przyprawa ta pozyskiwana jest z korzenia cynamonowca cejlońskiego, chińskiego bądź kamforowego, najczęściej wykorzystywana w okresie świątecznym, jako dodatek do ciast i sałatek. Początkowo bardzo przydatna była w obrzędach religijnych do sporządzania kadzideł, balsamowania zwłok, jako składnik perfum i ochrona przed chorobami i zarazami.

Brązowy cynamonowy proszek, a także olejek mają bardzo intensywny, korzenny smak, lekko słodki i piekący. Może być z powodzeniem stosowany, jak już wcześniej wspomniałam, jako dodatek do ciast, pieczonych jabłek, sałatki śledziowej i ciepłego mleka z miodem i imbirem.

Cynamon ma właściwości pobudzające, antybakteryjne, antynowotworowe, zmniejsza ilość wolnych rodników i odświeża. Ma też działanie antymutagenne na komórki organizmu. Zawarty w nim aldehyd cynamonowy chroni przed rakiem jelita grubego i zwiększa możliwości regeneracyjne organizmu. Wpływa na układ pokarmowy, zmniejszając ilość powstających gazów i wzmagając wydzielanie soków trawiennych. Obniża stężenie glukozy we krwi i glikemię poposiłkową. Świetnie odtruwa organizm, oczyszcza wątrobę, wzmaga perystaltykę jelit i pracę żołądka. Może być stosowany podczas diety odchudzającej, ponieważ przyspiesza przemianę materii i spalanie tłuszczów. Jego kojące właściwości stosowane są także przy chorobach wrzodowych żołądka i nadkwasocie.

Związki zawarte w cynamonie dają uczucie świeżości, witalności, dodają energii. Można go stosować przy słabych bólach stawów, gdyż działa przeciwbólowo, rozgrzewa i stymuluje wydzielanie potu. Przynosi ulgę podczas przeziębienia, łagodząc kaszel. Działa przeciwgorączkowo, przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Można zauważyć także jego dobroczynny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy. Cynamon podobnie jak kurkuma, zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych.

W okresie jesienno-zimowym bardzo mądrze jest wzbogacić swoją dietę w naturalne składniki odżywcze. Do takich związków należą między innymi cynamon oraz kurkuma. Są to przyprawy, które podnoszą naszą odporność, działają przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie oraz są naturalnymi antyoksydantami. Stymulują układ odpornościowy do walki z patogenami, nie niszcząc jednocześnie bakterii jelitowych. Dzięki temu dolegliwości pojawiające się po antybiotykoterapii, jak bóle brzucha, biegunki, zaparcia i wymioty nie pojawiają się u nas, a my czujemy się silni, zdrowi i aktywni.

Daj znać, co o tym myślisz!