Psychodietetyka

Jak radzić sobie z pokusami żywieniowymi?

Chcąc się zdrowo odżywiać i unikać pokus nie wystarczy silna wola i motywacja. Bywają lepsze i gorsze dni. Stres, nadmiar obowiązków, a do tego praca w domu, w biurze, niezadowolony klient lub szef, choroba dziecka, chęć przestrzegania diety i mus uprawiania codziennie przynajmniej przez 30 minut jakiejś aktywności fizycznej i BAM! Wszystko zwala się na nasza głowę. Czujemy wyczerpanie fizyczne i psychiczne. Nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z ciastkiem, pączkiem lub czekoladą na półce sklepowej. Uśmiecha się do nas mówiąc: weź mnie, zjedz mnie. To tylko mały kawałeczek. Spalisz go następnym razem. Ulżyj sobie w cierpieniach tego dnia. Zasługujesz na to. weź mnie, a poczujesz się odprężona, a Twoje stresy miną od razu.

 
Słodycze, fast foody i inne zakazane wysokokaloryczne produkty kuszą nas każdego dnia. Czekają tylko, aż nasz mięsień silnej woli osłabnie. Po części mają racę: po zjedzeniu poczujemy się przez chwilę znacznie lepiej. A to za sprawą produkowanej przez nasz organizm dopaminy, serotoniny oraz endorfinom. Jednak po niedługim czasie odczujemy do siebie wstręt i złość. A w głowie myśli: znowu uległaś! Jesteś słaba! Nie zasługujesz na to, aby cieszyć się pięknym i zdrowym ciałem, itd.. DOŚĆ! Nie popadajmy ze skrajności w skrajność. Każdy ma prawo do błędów. One uczą. dzięki nim stajemy się bardziej świadomi i z czasem silniejsi.
 
Poniżej przygotowałam kilka porad, jak radzić sobie z pokusami.
1- Unikaj sklepów, półek sklepowych, barów i cukierni z przetworzoną żywnością, słodyczami, fast foodami i niezdrowymi przekąskami. Nie przechodź koło nich. Trzymaj się od nich z daleka – niech Cię nie kuszą.
2- Usuń z miejsca, w którym jesteś (dom, szkoła, praca) produkty niezdrowe. Schowaj je, podaruj komuś w ramach prezentu, wyrzuć.
3- Nie oglądaj reklam z zakazanymi produktami. Nie myśl ciągle o tym, czego nie wolno Ci spożywać. Nie wyobrażaj sobie tych produktów.
4- Umieść na widoku zdrowe produkty, które możesz jeść: świeże warzywa, owoce, aromatyczne zioła. niech one Cię kuszą.
5- Od czasu do czasu przygotuj sobie ulubiony deser, czy też danie w wersji fit. Zwykły cukier zastąp stewią lub mniejszą ilością miodu, zamiast smażyć upiecz coś bez tłuszczu, zastąp majonez jogurtem naturalnym z przyprawami.
6- Zrób coś miłego dla siebie. Rozładuj stres słuchając ulubionej muzyki, tańcząc, śpiewając. Idź popływać lub na rower. A może wystarczy ciepła, aromatyczna kąpiel przy świetle świec?
7- Nie bądź dla siebie zbyt surowa. Od czasu do czasu daj sobie trochę luzu i zjedz ,,zakazany owoc”.

Daj znać, co o tym myślisz!