Dietetyka ogólna,  Odchudzanie,  Seniorzy,  Sportowcy,  Zdrowe odżywianie

Jak pić więcej? Praktyczne wskazówki przeciwdziałające odwodnieniu organizmu.

Ostatnio w swoim gabinecie dietetycznym w Toruniu spotkałam się z Pacjentką, która miała dość duże problem z piciem wody w ciągu dnia. Z rozmowy wynikało, że od najmłodszych lat nie chciała nawadniać swojego organizmu. Nigdy nie była zainteresowana piciem wody, ani herbaty, soków, a energetyczne napoje, czy typu coca cola spożywała również w zbyt małych ilościach, aby właściwie się nawodnić. Z tego też powodu, często w upalne dni, czy też w czasie gorączki, trafiała do szpitala. Zapytana o powód takiego postępowania stwierdziła, że nie czuje pragnienia, a wręcz jest jej nie dobrze, jak ma wypić większą (czyli normalną) ilość jakichkolwiek płynów. Co w takim razie można by zrobić? Jak takich Pacjentów nauczyć picia? Poniżej przedstawię kilka wskazówek, które warto zastosować, aby przeciwdziałać odwodnieniu.

Dlaczego woda, którą wprowadzamy do naszego organizmu, jest tak ważna?

Woda w naszym ciele stanowi nawet do 60% całkowitej masy ciała. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich układów i organów. W stanie odwodnienia nawet niewielkiego odczuwamy spadek formy. Jesteśmy zmęczeni, ospali, brak nam sił i chęci do życia. Chce nam się spać, możemy odczuwać drgania mięśni, głód, pragnienie, bóle i zawroty głowy. Niekiedy widoczne są również problemy z pamięcią, kojarzeniem, zapamiętywaniem, uczeniem się. Cierpimy na zaparcia. Twoja skóra również nie wygląda zbyt dobrze. Jest sucha, popękana. Aby tego uniknąć, należy pić regularnie wodę niewielkimi łykami. Często, ale nie za dużo na raz, aby nerki zdołały wszystko spokojnie przefiltrować.

W ciele człowieka i innych organizmów ludzkich woda znajduje się wewnątrz i za zewnątrz komórek, w naczyniach krwionośnych i limfatycznych, jest składnikiem płynów ustrojowych, krwi, limfy, potu, moczu, mazi stawowej, enzymów trawiennych. Wydalamy ją nawet w czasie oddychania.

Woda pełni szereg istotnych funkcji:

  • niezbędna w procesie trawienia, rozkładania na czynniki proste, formowania kęsów, zmiękczania pokarmów,
  • reguluje temperaturę ciała,
  • jest rozpuszczalnikiem, dzięki któremu przewodzone są substancje niezbędne i zbędne, oraz zachodzą procesy chemiczne,
  • bierze udział we wchłanianiu, rozpuszczaniu i transporcie składników odżywczych,
  • ułatwia wchłanianie niezbędnych składników odżywczych z jelit,
  • zapewnia prawidłową ruchomość stawów, nadaje poślizg,
  • zwilża błony śluzowe, gałki oczne,
  • zapewnia homeostazę, czyli równowagę wewnętrzną.

Jak nauczyć się więcej pić?

  1. Przygotuj sobie rano litrową butelkę wody mineralnej niegazowanej. Możesz dodać do niej cytrynę, limonkę, pomarańczę, grejpfruta lub ogórka pokrojonego w plasterki miętę. Zadanie jest bardzo proste. W ciągu całego dnia musisz wypić wodę z tej butelki. Pij często, ale małymi łyczkami. Oczywiście nie rezygnuj z kawy, czy herbaty w ciągu dnia, lub też zup.
  2. Ustaw w telefonie przypomnienie, np co godzinę lub co 2 godziny, aby nie zapominać o wodzie, którą powinieneś wypić w ciągu dnia. Pij choćby kilka łyków albo co godzinę lub 2 godziny pół szklanki wody. Możesz również zainstalować na telefonie specjalną aplikację, która sama będzie Ci przypominała o konieczności wypicia szklanki wody.
  3. Przed każdym posiłkiem wypij szklankę wody z cytryną. Pobudzi to Twój organizm i ułatwi trawienie.
  4. Przygotuj sobie 8 szklanek wody. Najlepiej zrób to z samego rana. Każda może być inna. Do jednej dodaj mięty, do kolejnej cytrynę, imbir z miodem, grejpfruta, ogórki, maliny, truskawki. Co tylko masz ochotę. Ważne, aby te szklanki były regularnie w ciągu dnia opróżniane. Dzięki nim nie zapomnisz o potrzebie picia wody.
  5. Wychodząc na zewnątrz, do pracy, do sklepu, czy do znajomych miej przy sobie małą buteleczkę z wodą.
  6. Przed śniadaniem wypij szklankę wody z cytryną. Przyspieszy to metabolizm, ułatwi spalanie tkanki tłuszczowej, poczujesz się szybciej najedzony i uzupełnisz zapasy wody, których brakuje Ci po dobrze przespanej nocy.
  7. Wyrób w sobie nawyk picia choćby połowy szklanki wody przed każdym dużym wydarzeniem, np przed kąpielą, przed posiłkiem, przed wyjściem na spacer, przed pójściem do pracy, przed snem.
  8. Przygotuj na każdy dzień tabelę, w której będziesz odhaczał wypitą każdą szklankę wody lub innych płynów. Umieść ją w widocznym miejscu, aby o niej nie zapomnieć.
  9. Dodawaj do posiłków ostre i wyraziste przyprawy. Pobudzą one Twoje pragnienie, dzięki czemu będziesz chętniej sięgał po wodę.
  10. Umieść karafkę lub butelkę z wodą w widocznym miejscu. Najlepiej w takim, w którym najwięcej spędzasz czasu. Będzie Ci przypominała o potrzebie picia.
  11. Dodatkowo wprowadzaj wodę do organizmu w postaci ulubionych zup, koktajli, shaków, owoców i warzyw. Dobrze do tego celu nadają się arbuzy, melony, ogórki, pomidory, seler naciowy.

Picie wody jest bardzo ważne. Szczególnie narażeni jesteśmy na odwodnienie w gorące dni, po intensywnym treningu, w czasie gorączki, wymiotów, biegunki i w czasie wykonywania pracy. Wierzę, że małymi kroczkami wyrobicie w sobie nawyk sięgania po wodę i właściwie nawodnicie swoje ciało. Może zachętą dla was będzie fakt, że picie wody wzmaga metabolizm, przez co szybciej chudniemy. Poza tym daje uczucie sytości, więc mniej zjemy i na pewno wypracujemy w ten sposób piękną, smukłą sylwetkę 🙂 Trzymam za Was kciuki i do zobaczenia!

Daj znać, co o tym myślisz!