Dlaczego seniorzy powinni zmienić dietę?

dnia

Wraz z wiekiem zmienia się sposób działania organizmu. Zmiany te mają swój rytm i można powiedzieć o nich, że są uporządkowane, ale bardzo często oceniane są jako niepożądane – objawiać się mogą zmniejszeniem sprawności fizycznej lub psychicznej, ograniczeniem możliwości trawienia jakichś pokarmów itd. Dlatego niektóre przyzwyczajenia dietetyczne w pewnym wieku trzeba będzie porzucić.

Dieta nie ma być ograniczeniem

Wielu osobom wydaje się, że wraz z wiekiem trzeba rezygnować z dań, które się najbardziej lubi. To nie do końca tak. Ogólnie rzecz biorąc, każda dieta wprowadza pewne nowości, a pewne przyzwyczajenia stara się wyrugować – na tym polega ustalenie zrównoważonego jadłospisu. Nie należy tego jednak utożsamiać z konieczności rezygnacji ze swoich ulubionych potraw. Jeśli nie ma żadnych konkretnych wskazań medycznych, to można przynajmniej od czasu oszukać i podmienić na przykład zdrową zupę pomidorową na zdecydowanie mniej korzystne flaczki albo zastąpić kotlet z kurczaka kotletem z karkówki. Oczywiście – bilans diety nieco się zmieni, ale nie na tyle, żeby miało to praktyczne konsekwencje.

Zdrowym być. I aktywnym. I sprawnym.

W związku z tym, że u seniorów niektóre związki wchłaniają się słabiej, trzeba zmienić sposób ich przyjmowania. Jeśli gorzej wchłania się witamina C, to można albo zwiększyć podaż dobrych i sprawdzonych źródeł, choćby natki pietruszki, albo zmienić źródła (na przykład dołożyć porcję soku z aronii lub głogu).

Celem dietetyka, który układa dietę dla seniora, jest zapewnienie dostępności wszystkich potrzebnych związków mineralnych i organicznych, żeby jak najdłużej zachować pełnię sił i możliwości.

Błędem jest powtarzanie reklamowych sloganów na przykład o „upośledzeniu wchłaniania wapnia”. Często szlaki metaboliczne odpowiedzialne za metabolizm jakiegoś pierwiastka działają tylko trochę słabiej. To nie jest wada, trudno nawet mówić o problemie – specyfika wieku nie powinna być tak przedstawiana. Łatwo sobie natomiast z takim wyzwaniem poradzić, przynajmniej w większości przypadków.

Dieta dla seniora jest optymalna. To nie jest dieta dla osoby chorej. Dąży się do zapewnienia pełnego komfortu przy zupełnie normalnym sposobie odżywiania i jakiekolwiek, nawet zawoalowane aluzje to upośledzenia funkcji organizmu są tu nie na miejscu. To zresztą tylko kwestia punktu widzenia: może to nie u seniorów wchłanianie wapnia jest za niskie, a pozostaje za wysokie u młodszych osób?

Niepotrzebne dywagacje. Każdy wiek ma swoje wymagania, które nie są ani mniejsze, ani większe, ani lepsze, ani gorsze. Są inne i trzeba je zaspokoić, jeśli mamy się czuć dobrze w swoim ciele i ze swoim ciałem. Koniec. Kropka.

Warto zainwestować w siebie

Dieta dla seniora musi zostać zbilansowana z myślą o typowych następstwach, jakie obserwuje się w praktyce klinicznej u osób starszych, które zostają przy swoich (nie zawsze zdrowych) zwyczajach żywieniowych. Inwestycja w dietę może zaowocować nie tylko większym komfortem i utrzymaniem wysokiego poziomu sprawności, ale też odkryciem nowych smaków. Warto spojrzeć na to nie jak na proces terapeutyczny (bo starość to nie choroba), tylko sposób na odkrywanie nowego świata kuchni. To też jedna z dróg do szczęścia.

Daj znać, co o tym myślisz!